04 January 2013

Hidup Macam Lidi

Assalamualaikum. Hari ni kat rumah Ai sangat panas. Bukan sebab banyak dosa (tapi Ai memang banyak dosa) tapi sebab cuaca kat sini tiba-tiba je panas. Biasalah tu, bila dah semakin akhir-akhir ni, memang banyak perubahan. Sama ada sedar atau tak je.

Apa yang Ai nak katakan kat dalam blog Ai ni dengan LIDI. Semua orang tahu lidi tu diambil daripada daun-daun kelapa yang sudah tua. Kemudian, pada bahagian daun atau lebih sesuai disebut pelepah kepala tu, di raut dan diambil batangnya. Itulah LIDI.

Kenapa kena hidup macam lidi? Nak suruh raut apa dalam kehidupan ni. Bukan itu maksud Ai. Ai maksudkan ialah kita sebagai manusia kenalah hidup macam LIDI. Bila sebatang lidi dipegang dan hendak dipatahkan sangatlah mudah. Tapi, bila lidi-lidi tu dikumpulkan dan digenggam, untuk dipatahkan amat susahkan. Tak percaya? Pergi ambil penyabu lidi tu yang adalah dalam segenggam tangan manusia. Cuba patahkan. Susahkan.

Macam tu jugalah kita-kita ni sebagai manusia. Apatah lagi sebagai orang Islam. Kalau kita ni dah berpecah belah kepada beberapa puak, kan senang-senang je kita ni di'patah'kan. Betul tak? Cuba kalau kita ni bersatu padu, orang nak 'patah'kan kita punyalah payah. 

Apa relevannya topik Ai hari ni? Ai harapkan kita ni bersatu padu dalam apa jua tindakan yang kita hendak lakukan. Bukan apa, bila bersama-sama lakukan, kan nampak silaturahim tu terjalin dan kemesraan pun bertambah. Nampak manis je di pandang. 

Pesan Nota Mata : Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh :)

0 pembaca:

Post a Comment